DEHB olan çocukların ödev
yapmamaları, ailelerin en büyük sorunlarından
biridir. Ödev yapma kavgası, çocuk okuldan eve gelince ödevlerin sorulmasıyla
başlar ve uyuyuncaya kadar devam eder. Bu
süreçte bizler genellikle öğretmenin çok ödev verdiğini düşünürüz. Oysa verilen
ödevi diğer çocuklar yaklaşık bir saat içinde ve çoğu zaman anne babalarının
haberi bile olmadan tamamlamaktadırlar.
Peki bizim çocuğumuz niçin
yapamıyor? Bu soruyu yanıtlamak için önce bir ödevin tamamlanması için çocuğun
sahip olması gereken becerilere bakmak gerekir.
Düzenli ve kendi başına ödev yapan bir çocuk;
1.Önce yapacağı ödevi analiz eder. Analiz sırasında,
ödeve şöyle bir göz gezdirir. Ödevin zorluğuna ilişkin saptamalar yapar. Ödevi
ne kadar zamanda tamamlayabileceğini, ödevi yaparken ne tür materyallere
ihtiyacı olacağını belirler (defter, kitap, hesap makinesi gibi), nereden
başlayacağını, nasıl ilerleyeceğini, gerekirse kimden ya da nereden yardım
alacağını, vb. belirler.
2.Analiz sonucunda plan yapar. Planlama sırasında, ders çalışmaya ne zaman başlayacağına, nerede
ara vereceğine ve ne zaman bitireceğine karar verir. Diğer bir değişle, zamanı
planlar.
3.Planını uygulamaya geçirir. Çocuk planladığı saatte
çalışmaya başlar. Çalışması için gerekli olan tüm malzemeleri hazırlar. Dersi
dinlediği için konuyu biliyordur. Takıldığı bir soru olduğu zaman, hangi,
kaynaktan nasıl yararlanabileceğine ilişkin becerisi vardır. Plan
doğrultusunda, stratejiler kullanarak ödevi yapmaya devam eden çocuk bir yandan
da ödevi yapma hızı, soruları anlayıp anlamadığı, seçilen stratejilerin işe
yarayıp yaramadığı, doğru sonuçlara ulaşıp ulaşamadığı, her şeyin yolunda gidip
gitmediğini izler.
4. Değerlendirme: Çocuk dersini bitirdikten sonra
yaptıklarını kontrol eder. Yanlışlarını düzeltir. Nerede hata yaptığını,
yapamadıkları varsa eksikliklerinin neler olduğunu ve nasıl tamamlayacağını
farkındadır.
Görüldüğü gibi bir
çocuğun ödeve başlaması ve bitirebilmesi
için bir çok beceriye sahip olması gerekir. Bu beceriler özdüzenleme becerileri olarak adlandırılır.
Son zamanlar da yapılan çalışmalar DEHB en genel
anlamıyla özdüzenleme becerisi yetersizliği olduğunu göstermektedir. Diğer bir
değişle DEHB olan çocuklar yukarıdaki becerilerin hemen hepsinde sorun yaşamaktadırlar. Bu nedenle DEHB olan çocukları yardımsız ödev yapmaya ikna
etmek ya da göndermek boşuna bir mücadeledir.
DEHB olan çocuğumuzun ödevlerini yapmasını istiyorsak,
mutlaka yanında oturup ödev için gerekli malzemeleri tamamlamasında, zamanın planlamasında, okulda kaçırdığı konuları yeniden
öğrenmesinde ona destek olmalıyız. Kuşkusuz yardım sırasında sinirlenmememiz,
bir şey yapmıyorsa bize inat değil, yapamadığı için yapmadığı gerçeğini kabul
etmemiz gerekiyor. Kuşkusuz bu güç ve yorucu bir süreçtir. Bu emeği gösterecek
gücümüz, bilgimiz yoksa dışarıdan çocuğumuzu çalıştıracak
birisini bulmalıyız.
Prof. Dr. Münire ERDEN
Dr. Seda SARAÇ
Dr. Seda SARAÇ
FARKLI ÇOCUKLAR
DEHB VE DİSLEKSİ EĞİTİM DANIŞMANLIĞI
www.farklicocuklar.com
www.farklicocuklar.com